Saturday, July 2, 2011

Tinggalkan apa yang patut… dan cari something new…


Assalammuala’laikum and salam satu Malaysia kat semua READERS yang kamek Sayang Gilak-Gilak sia….

owhkeyh…. Skrang nih kamek mok cerita skit sal something important terjadi lam idOp kamek marek (semalam)….. Since semalam kamek dah berhenti kerja, ramai gak member pi dok tanye… kenak (kenapa) kamek berhenti?
OWHKEYH… sebenarnya camtok… kat tempat kamek kerja ya, ada jual benda yang x sepatutnya kena jual oleh orang islam… k, biar kamek klakar (cakap) bena2 nektok…. Baruk kitakorang semua faham…


5 hb aritu, saya mendaftar diri kat sebuah kedai mini market kat Mukah nih… kedai nih agak besar lah jugak, tapi x leh challenge MY DIN or Giant lah opkos… tapi, as a worker, aku memang siyes penat jerk tiap kali balik kerja…. Mane x nye? Aku pergi kerja jam 8, balik plak kol 7 malam… tengah hari just leh singgah umah cousin ak tok Solat zohor jap… kat situ, aku just diberi 1 jam jerk rehat… tapi ok lagi lah daripada  aku kena bagi setengah jam je…. But, bagi aku… 1 jam tu mana da cukup… nak duduk2 dah stgh jam, solat plus makan dah stgah jam… tu je r tiap2 ari…. And tiap2 ari jugak lah aku terpaksa Qada’ solat asar sebab dorang x bagi aku rehat sebelah petang…. Huuhuhu… sampai rumah, plak…. Aku teros g mandi terkejar2 nak solat maghrib sebab takot abes waktu then siap sume pi wat xtvt aku sendiri…. Sebab xde broadband lah katekan… (bukan xde, x reload kredit) . . . jadi, every night aku wat picture editing… aku puas ati baru tido… penat gak, tapi sempat nak edit… sebab aku minat…. Nak tengok gambar2 yang aku edit? 

(aku x leh upload sebab line cam siput ***i... nak wat camne, next post r k :P)


dah2, merapu dah aku… lari topik lagi…
tadi aku nak cite kat korang kan nape aku berhenti kerje…. Sebab…. Sebab…sebab…..
.
.
.
.
.
.
Aku seorang yang ingin menjaga keturunan aku dari makan makanan dari hasil yang bersih suci dan halal… cam pelik jerk kan bunyik die….
Sebenarnya, kat tempat aku kerja tu C*** G***senang2, ada  menjual arak and babi secara berleluasa… bukan 100% hasil jualan dorang benda tuh… tapi ada lah lam 10 % kot… jadi aku rasa agak ragu2 skit… mane x nye… kalo takat jual babi tu maybe leh terima kot, sebab xde dalil n hadis kate x leh jual…(kalo x silap aku lah)… tapi kalo dah arak tu, aku x leh terima…. Sebab, jika aku terima bayaran dari pembeli arak tuh, aku dikira bersubahat ….  Tu dah sah2 dah kate orang sudah terang lagi bertorchlight  memang tak r… sebagai casher, aku memang akan terpaksa terima semua bayaran barang lam kedai tuh… x kira lah halal or haram… still barang lam kedai tuh.. jadi aku memang x leh mengelak… ok, ada 10 orang yang akan merima berdosa berkaitan dengan arak nih….



Ibnu Tarmizi dan Ibnu Majah pernah meriwayatkan:
“Rasulullah s.a.w melaknat sepuluh golongan yang berkaitan dengan arak:
1) yang memerasnya (memerahnya)
2) yang minta diperaskannya
3) yang meminum
4) yang membawa
5) yang minta dihantari
6) yang menuangkannya
7) yang menjual
8) yang makan harganya
9) yang membeli
10) yang meminta dibeli.”
Jelas, apa sahaja perkara yang berkaitan dengan arak hukumnya adalah haram dan dilaknat oleh Allah s.w.t. Tapi mengapa kini ramai yang masih mahu ‘bertarik tali’ dengan hukum pengharaman arak?


untuk lebih lanjut, sila klik di sini

Jadi, memang dah jelas kan?
Aku kerja kat situ memang dah rasa x selesa kot… nape aku sorang je care semua nih? Nape casher len x plak mempersoalkan semua nih? Sebab……
aku sorang je casher muslim… yang len semuanya non… nak wat camne, dorang nak wat ape kisah ngan semua nih… erm~

Lupe nak gitaw tadi, kedai bekas aku kerja tu ade dua tingkat, tingkat atas ada jual pampers, baju2 and barang2 baby,…  manakala kat bawah plak ada jual hampir semua perkakasan rumah… x kiralah makanan ke, minuman ke, periuk ke, sabun2 ke… semua ada . . .(ceh3, cam mau promote plak aku nih, hehehe) and F.Y.I, aku sepatutnya keja di bahagian atas, and kena transfer ke bawah kalo ada casher kat bawah yang off ke, lambat datang ke, and aku je r tempat dorang pi mintak tolong ganti jap… that’s why aku tau semua nih…. But, agak malu lah gak, sebab… aku terpaksa menjerit and tanye kat jiran casher aku kalo ada barang yang takde harga barang, siot jerk (tu r pihak berkaitan, korang sepatutnya letak tanda harga kat semua barang korang… or else… aku leh anggap free kot….)

Sebenarnya sebagai tukang jage tempat yang ada baju2 and underware ni r yang paling x berape nak besh… sebab…. Ada beberapa orang  yang x bertanggungjawab  ni ati aku bengang kot… dah pandai2 pi teraburkan underware tu, pandai2 lah ato owh!!! Wat sakit ati jerk… mane x nyer… aku yang terpaksa atur balik… cam x sekolah plak, dah ade anak tu, cube r matang skit!!!  X tau ke aku penat nak atur semua spender and bras tu time korang balek… memang tu dah kerja aku, tapi jangan lah tengok aku cam KULI BATAK BOLEH? …. Kalo sorang, aku leh terima kot…. Tapi kalo semua makhluk tuhan yang tak berapa cerdik ni wat hal yang sama, mampos aku…. Huuhuuu…. Jadi, kepada READERS aku yang aku sayang , aku tau korang x kan wat kerja yang x elok tu kan… lepas belek2 baju tuh, korang lipat balik kan? Heheheh


udah-udah…. Panjang plak post aku kali nih…. Saje je nak lepas rindu kat blog… lame dah x taip2 nih… banyak gi cite nak gitau, tapi next time je r….


p/s : entri kali ni tidak bermaksud untuk menghina atau merendah2kan agama lain... jangan salah anggap.... aku just ingin meluahkan apa yang aku  rasa....
btw, sesape yang rasa ada cam costumer aku tu... segeralah bertaubat k....

assalammualaikum,


peace… I’m out J

No comments:

Post a Comment

best tak blog nih?

i love....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...